Dutch Distortion

 

Interviews

Interview – Frank Schiphorst en Jack Driessen (Mayan)

Mayan interviewNa een tour door Latijns Amerika was het weer eens de beurt aan ons kikkerlandje om de heren van Mayan Live te gaan zien. Net voor het optreden in Amstelveen op 6 januari sprak ik met de gitarist Frank Schiphorst en toetsenist Jack Driessen over wat er is gebeurd en nog gaat gebeuren rond deze al snel groeiende populaire band. Uiteraard kwam heel af en toe Epica voor in het gesprek, maar gelukkig puur als vergelijkingsmateriaal voor de band waar een kleine groep metalheads vanavond voor waren gekomen: Mayan. De heren waren in een goede spreekbui, dus het werd een half uurtje lekker kletsen.

Mayan is druk bezig! Als we daar Epica aan koppelen dan is het wel erg druk. Hebben jullie daar last van of baat bij?
Frank: ” Nou, vooral de Epica mannen hebben het druk natuurlijk. We merken wel dat er veel Epica fans mee komen. Vorig jaar hadden ze het met Epica rustiger dus zijn we er met Mayan knetterhard tegenaan gegaan. Toertje hier, toertje daar.”

Ik had jullie in Paradiso gezien toen.
Frank: “OK, daar begon het eigenlijk allemaal, omdat we de cd af hadden. Daar merkte je ook dat we met Epica waren, want de zaal zat goed vol. We konden de show van Epica gebruiken, dus dat ging goed. Het was echt een goede start met extra vuurwerk enzo.”

Hoe is bij jullie eigenlijk de verdeling met schrijven?
Jack: “We zijn met z’n drieën van start gegaan met schrijven (Mark Jansen, Frank Schiphorst en Jack Driessen), behalve wat betreft de vocaal lijnen. Bij deze hebben we wat hulp gehad van o.a. Simone Simons (Epica). Bij de nieuwe nummers is dat een heel ander verhaal. We zijn nu allemaal een paar keer bij elkaar geweest. Er zijn al dingen geschreven waar we wat mee kunnen. Er waren voor Epica ook dingen geschreven die zij niet konden gebruiken, maar dat kan Mayan dan weer wel. Het volgende album wordt meer een product van alle leden.”

Was het in het begin meteen duidelijk dat dit project blijvend zou zijn? Of was het een gelegenheidsband en had het eerste album ook gelijk de laatste kunnen zijn?
Jack: “We wilden echt een band met een toekomst starten. We hadden wat artiesten nodig om bekendheid te creëren, laten we daar eerlijk over zijn. Het mocht niet een gelegenheidsbandje worden of een projectje erlangs. Toen we nog met Sander werkten was het wel eerst anders. We hadden wat nummers geschreven (hier is maar één nummer van over gebleven trouwens) en zagen we wel later wat we met optredens gingen doen. Toen Frank er bij kwam ging het eigenlijk meteen allemaal anders.”

Het is dus gewoon allemaal zijn schuld dat we hier zitten?
Jack: “Nou ja, eigenlijk wel. Toen we met Frank verder gingen waren we er al snel uit dat we hier een band van moesten maken met toekomst. Dat moesten we ook gewoon live neerzetten.”

Frank: “Toen we een keertje met z’n drieën bij elkaar kwamen hadden we in slechts één middagje ook een nummer klaar. De klik werkt gewoon goed. We hebben ook bij Mark thuis gezeten met de clickmachine aan en dan zijn we gewoon wat gaan spelen. Zo zijn we wel snel bij de nummers gekomen.”

Jack: “Iedereen denkt dat wij een heel strakke structuur hebben van componeren, maar dat is helemaal niet zo. We komen gewoon bij elkaar en verzinnen wat. Als iemand een idee heeft stuurt hij dat op en de anderen kunnen daar weer op reageren. Alles is gewoon vrijwillig.”

Krijg je dan een soort van internet relatie? Alles wordt heen en weer gezonden?
Jack: “Ja, maar het hangt ook af van hoe vaak we kunnen samenkomen. We proberen zo vaak mogelijk samen te komen, maar waar dat niet lukt, gaat het via internet. Iedereen mag wat opsturen en dat gaat vanzelf lopen. Iedereen daagt gewoon de anderen uit.”

Alle leden zitten ook nog in een andere band en heeft daar verplichtingen. Is dat moeilijk te combineren?
Frank: “Nee, dat gaat prima samen. We kunnen nu echt alles schrijven en later zien bij welke band dat het beste past. Epica dingen zijn bij Mayan beland, maar ook andersom. Gaat prima.”

Je zag al bij Epica dat het hardere werk goed aansloeg. Het vorige album van hen was trouwens het hardste wat ze hebben gemaakt. Kun je dat daarom zien als de voorloper van Mayan?
Jack: “Ik weet niet of we het zo zouden kunnen zien. Het was niet zo zwart wit. Het klopt wel een beetje en het heeft zeker meegeholpen. Frank zei al dat  er een Epica nummer op ons album is geëindigd en gek genoeg gebeurde ook het tegenovergestelde. Ik weet zeker dat dit vaker gaat gebeuren. Maar over het algemeen wilden we gewoon eens een hardere stijl maken. Ik weet wat Mark vroeger qua platen luisterde en dat varieerde van Megadeth tot Slayer en Sepultura. Het is gewoon zo dat Epica een andere stijl heeft dan Mayan.

Eigenlijk zijn ze bijna het tegenovergestelde. Bij Epica gaat het om een dame met een grunt ernaast, terwijl bij Mayan de grunt de hoofdmoot is met een beetje vrouwenzang ernaast”

Frank: “Dat is een goed onderwerp trouwens. Henning en Laura hebben niet de naamsbekendheid van Simone Simons of  Floor Jansen. Het gaat nu heel hard voor ze en daar moeten we ook gebruik van maken omdat we nu iets met hen kunnen neerzetten. Zij maken de band anders dan onze andere bands. Andere stemmen kunnen we er altijd bij halen, maar we willen natuurlijk stiekem iets nieuws neerzetten. Ook bij het schrijven houden we alleen met de drie basis-stemmen rekening: Mark, Henning en Laura. We houden dan dus rekening met wie van die drie waar zou kunnen zingen. We willen niet alles met techniek volstoten, de zanglijnen zijn gewoon belangrijk en daar is ruimte voor.”

Jij hebt als invloeden oa Vangelis genoemd, en ik merk dat jouw spel hier ook anders is dan bij Epica. Je komt prominenter uit de CD gesprongen.
Jack: “Grappig dat je dat zegt. Vroeger probeerde ik overal toetsen bij te doen terwijl ik dat nu dus minder doe. Ik zoek nu meer de momenten op waar ik een mooie rol kan spelen. Misschien val ik daarom meer op.”

Het is inderdaad zo dat als je continue een synthesizer hoort dan valt hij op den duur niet meer zo op. Als je in een nummer af en toe iets speciaals doet, valt dat veel meer op.
Jack: “Dat is inderdaad mijn gedachten ook.”

Nu even wat anders. Ik heb die nieuwste clip van jullie gezien. Heel erg politiek gericht. Is dat ook jullie toekomst?
Frank: “Dat is echt Mark; een maatschappij kritische blik. We hebben er discussies over gehad in die zin dat we keken naar het nummer zelf. We hadden ook een nummer kunnen kiezen waar Simone in zingt. Dat is commerciëler misschien en daar bereik je haar fans mee. Met dit hardere nummer maak je echter wel een statement mee. Mark wilde dat nummer ook gebruiken om wat discussie los te maken. Het wekt heel veel controversie op en discussie, maar dat is alleen maar goed voor ons.”

Er is ook een ‘making of …’ die ik bekeken heb. Daar hoor je de technici ook zeggen dat het een lang nummer is. Dit gaat geen MTV halen.
Jack: “Nee, we maken behalve tussenstukjes geen nummers van drie  minuten zoals zij dat willen. Toch is dit een van onze korte nummers. Relatief natuurlijk. We twijfelden tussen “War on Terror”, “The Savage Massacr”’ en “Drown the Demon”. Later viel die laatste af en werd het uiteindelijk “War on Terror”.:

Heeft de platenmaatschappij hier nog invloed in gehad?
Frank: “Nee, die keuze was aan ons. We hebben hier heel veel mazzel mee gehad. Er zijn genoeg bands die niets te vertellen hebben tenzij je al heel groot bent.”

Wat dat betreft zijn jullie inderdaad een nieuwe band, ook al zitten er bekende personen in. Toch ziet die clip er goed uit.
Jack: “Het budget was niet zoals bij Epica en dat weet de platenmaatschappij ook. We krijgen een budget, maar moeten de rest maar uitzoeken. We zijn daar goed uitgekomen en zijn er heel blij me. Toen we het allemaal zagen zei Mark dat hij sommige stukjes beter vond dan de Epica clips.”

Ik had bij die ‘making of …’ook pas door dat het een Nederlandse productie was. Dat kan wat zeggen over mijn interpretatie kunsten, maar het ziet er gelikt uit en had Amerikaans kunnen zijn. Die zelfde ‘making of …’gaf mij de gedachte dat we misschien een DVD van jullie kunnen verwachten met meer ‘behind the scenes’ opnames. Is dat zo?
Frank: “Dat zou wel leuk zijn, maar we wilden eerst gaan kijken hoe alles ging lopen. Eerst een goede show maken en dan zien we wel. We moeten nu ook gaan kijken hoe goed de verkopen overal gaan. Om een DVD te kunnen maken heb je een budget nodig, maar die komt uit je verkopen. Dat wordt dus afwachten. Gewoon in de gaten houden dus.”

Jullie hebben een hele goede tour door Zuid Amerika gedaan om die show te perfectioneren.
Frank: “Dat was een aparte ervaring vol met nieuwe problemen. Stekkers die niet passen. PA die uitvalt, in ieder geval niet zoals we hier gewend zijn. Wel leerzaam.”

In Guatemala waren jullie zelfs uitverkocht!
Jack: “Dat is voornamelijk door Facebook gekomen en alle nieuwe multimedia. Daar zijn we fanatiek mee bezig geweest. Ik schat in dat ongeveer de helft van de kaartjes aan de deur verkocht is. Daar werd het echt uitverkocht. Internet heeft het uitverkocht, want daarvoor was het nog niet echt denderend. Ook Youtube heeft heel erg geholpen hierin. Je hebt daar namelijk voornamelijk veel locale social media zoals je hier Hyves hebt. Zodra iemand ons had gezien via Youtube ging de mond op mond reclame zeer goed.”

Even heel iets anders, waarom speelt Mark trouwens minder gitaar nu? Kan hij geen twee dingen meer tegelijk?
Frank: “Hij kan zich nu meer concentreren op frontman zijn. Het was een keuze om meer podiumpresentatie te gaan doen. Daardoor is die gitaar voor hem achterwege gebleven. Ik vind het persoonlijk een goede keuze geweest. Hij is nu echt de frontman en er is geen bezwaar. Hij heeft een goede interactie met het publiek en de bandleden. Hij kan echt wel zingen en gitaar spelen tegelijk, maar hier wilde hij gewoon even wat anders en wij stonden daar achter. Bij Epica was hij een beetje zonder inspiratie komen te zitten, maar mede door het hele Mayan gebeuren is hij weer als vroeger. De afwisseling was goed voor hem.”

Toch weer een beetje die Devin Townsend invloeden die jullie allemaal blijken te hebben (beiden heren maken een vereerd gebaar als ik die naam uitspreek) want hij heeft ook meerdere projecten om te kunnen switchen en geïnspireerd te blijven.
Frank: “Zo werkt dat gewoon dus ook bij Mark.”

Hoe kwamen jullie trouwens bij Laura als zangeres? Ze is niet iemand die je dagelijks tegenkomt in dit muziek genre. Ze is nieuw in deze richting.
Jack: “Daarvoor moet je eigenlijk bij Mark zijn. Laura kende Epica wel al en heeft vroeger ook zelf in een bandje gezeten. Mark liet ons
een opname van haar klassieke stem horen en iedereen vond dat fantastisch. The rest is history. We houden ook echt rekening met haar stem bij het componeren. Ze is een blijvertje wat ons betreft net als Henning. Beiden kunnen binnen hun bereik alles. Bij het schrijven gaat het echt van:’ Oh, hier moet Henning in en daar Laura’. Zodra je weet wat voor instrument je allemaal hebt, weet je waar je ze moet inzetten. Als je niet weet voor wie je schrijft wordt het afwachten of die persoon het wel kan. Beiden zijn echter zo goed dat ze alles kunnen.”

Jullie zijn nu dus lekker bezig met het volgende album, maar op welke  termijn kunnen we deze verwachten?
Frank: “Dat gaat denk ik 2013 worden.”

Jack: “Het wordt nu een Epica jaartje. Daarna kunnen we pas weer de studio in.”

Het Epica album is qua release naar achteren geschoven omdat Nightwish eerst uitkwam. Hebben jullie hier ook dat soort dilemma’s?
Jack: “Dat gevoel hebben we niet echt. Ik zou niet weten waar ze ons mee willen gaan vergelijken. We hebben allemaal zo onze inspiraties en de naam Devin Townsend is wel eens genoemd, maar daar lijken we ook niet echt op.”

Jullie zijn zo uniek dat je kunt doen wat je wilt?
Jack: “Nou dat wil ik nu ook weer niet zeggen, maar zoiets inderdaad. We hoeven alleen rekening te houden met de andere bands waar we in zitten. Dat is echter meer een ding van tijd dan van iets anders.”

Links:


Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Geef een reactie