Dutch Distortion

 

Recensies

Lich King – The Omniclasm

Velen beweren het, weinig doen het goed. Ik heb het over de thrash metal uit de vroege jaren. Lich King uit Amherst, Massachusetts zou je zo kunnen verwarren met een band uit de jaren ’80. Denk een liefdeskindje van Anthrax, Slayer en Exodus. Ik zit al een aantal jaar te wachten op een album van Lich King, want deze gasten zijn in mijn ogen bizar goed. We zijn drie jaar verder sinds de EP Do Over. Maar wat te verwachten van het nieuwste werk; The Omniclasm?

Heel simpel. Precies hetzelfde wat je van alle voorgangers kon verwachten. Een gewelddadig scala aan gruwelijke riffs, scheurende solos, en een flinke dosishumor en satire. Zelfspot is inbegrepen. De nummers zijn zo goed als hun humor. Voor voorbeelden hoef je alleen maar door hun facebook heen te lezen, of hun “1 april grap” te beluisteren genaamd ‘I Quit’.
‘Weapons Hot’ zet dit album in gang, een lekkere instrumentale gangmaker. Eigenlijk heb je de smaak dan al te pakken. Tempowisselingen op de drums, wisseling van de riffs en harmonie tussen de gitaristen. Het is hoogwaardige kwaliteit vanaf de eerste seconde en dan moet het album nog beginnen.

De grote opening wordt gedaan door ‘Lich King V: Stalemate’, die perfect doorgaat waar ‘Weapons Hot’ is gebleven. Ditmaal het voltooide resultaat. Een demo van Stalemate werd al in 2013 vrijgegeven als het “Lich-mas” geschenk aan de fans. Afijn, de demo was heerlijk en dit uiteindelijke, verfijnde resultaat is niet anders! Ik blijf kippenvel krijgen van die versnelling!
Wat volgt is de eerste dosis humor in de vorm van ‘Preschool Cesspool’, een nummer met als inspiratie de ex-gitarist die, vanwege de geboorte van z’n kind de band moest verlaten en volgens de band nu emotioneel en spiritueel dood is. Hij kwam wel even langs om een gastsolo te doen. De inspiratie komt gelijk terug in de eerste paar seconden. Wat volgt is zware, agressieve punk-thrash. Halverwege het nummer word je getrakteerd op een heus beest van een solo, gevolgd door een vette climax die geheid een meezinger wordt.

‘Our Time To Riot’ is zeker wel één van m’n favorieten van dit album, met een snel intro, gehak en hammer-on’s. Het is voor mij de opbouw en afwisseling waardoor het me is bijgebleven. Vooral de stukken met open akkoorden. En dan het perfecte voorbeeld als het gaat om de humor van Lich King. ‘Crossover Songs Are Too Damned Short’ een nummer van 1:14 met advies voor crossover bands over hoe ze hun nummers wat langer kunnen maken.

Het enige nummer wat echt nog genoemd moet worden is ‘Civilization’. Dit semi-instrumentale nummer zal de meesten bijblijven. Het begin is zoals je van Lich King kunt verwachten. Het is wanneer een enkele, cleane gitaar ter oren komt dat je weet dat dit net even anders gaat worden. Wat volgt is een prachtig stukje harmonie tussen de gitaristen, gevolgd door langzaam, laag tempo riff (denk breakdown) met zware distortion. Enkele bas, lekker opzwepend riedeltje, gevolgd door een gitaar en orgel/synthesizer solo die zo uit het repertoire van Deep Purple had kunnen komen. Zeer apart maar het viel bij mij zeker in de smaak!

The Omniclasm is echt een wereld album, eentje die ik met klem aanraad aan iedere thrash fan. Gewoon doen! Er is zat van dit album te vinden op Youtube, anders wel op Bandcamp!

Score: 9.5

Tracklist:
1. Weapons Hot
2. Lich King V: Stalemate
3. Preschool Cesspool
4. Cut The Shit
5. Our Time To Riot
6. Crossover Songs Are Too Damned Short
7. Take The Paycheck
8. Civilization
9. Offense
10. Lich King VI: The Omniclasm
11. The Eternal Nightmare (Vio-Lence cover)*
12. I Quit

Line-up:
Tom Martin – Vocals
Nick Timney – Lead Gitaar
Joe Nickerson – Rhythm Gitaar
Mike Dreher – Basgitaar
Brian Westbrook – Drums
Tom Martin – Shadow Puppetmaster

Weblinks:
Lich King Facebook
Lich King Bandcamp
Lich King Youtube


Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Geef een reactie