Dutch Distortion

 

Interviews

Interview – Xerosun

Op 14 oktober speelde de Ierse progressieve melodische deathmetalband Xerosun op Tattoofest in Nijverdal. Rene van Hoven heeft na de show met de hele band gesproken en daar een prachtig interview van gemaakt voor op onze website.

Wat vonden jullie van het optreden hier vanavond?
Martyna: “Echt een show die we niet vaak spelen. Hoe vaak speel je in een zaal waar tegelijkertijd tattoos kunnen worden gezet? (Ondergetekende heeft zijn eerste tattoo laten zetten terwijl hij luisterde naar Xerosun). Het is altijd leuk om in een nieuwe locatie te spelen.”

Damian: “Het was ook leuk om een meer intieme show te hebben. De tour was tot nu toe grotere zalen, maar deze is maar 150 man groot. Het is een kans om te relaxen en meer interactie met de toeschouwers te hebben.”

Maar in Ierland en de UK speelde jullie ook kleinere zalen, is dit dan niet weer een beetje daar naar terug gaan? Jullie zijn nu al verwend met grotere zalen.
Martyna: “Jawel, maar ze spreken hier andere talen, hahaha.”

Damian: “En het is een andere manier van terug gaan. Het is een nieuw publiek dus spannend voor ons.”

Is het publiek trouwens goed tot nu toe?
Martyna: “Ja, we genieten er van. Mensen komen na de show naar ons toe en vragen waarom ze ons niet kennen, etc. Ze willen ook met ons op de foto. Op Instagram staan we dus al een
aantal keer vermeld. We maken ook iedere keer een foto van ons met het publiek aan het einde van het optreden. Die van Potsdam een paar dagen geleden is goed bezocht.”

David: “Sommige mensen zien we ook meezingen alsof ze ons al lang kennen. Ze hebben zich dus voorbereid op de tour. Dat is fantastisch.”

Damian: “Onze grootste gig gaat trouwens in Purmerend zijn: de P3. De een na laatste die we spelen op deze tour.”

Martyna, jij spreekt meerdere talen en overal roep je iets in de landstaal daar. Leer je de andere bandleden nou ook talen?
Martyna: “Nee, ze hebben dat niet nodig.”

Fiachra: “Ik spreek wat Nederlands, maar alleen wat zweren. Het eerste wat je altijd leert in een taal samen met vloeken.”

Klopt! Jullie zijn eigenlijk nieuw voor het hele publiek, want dit is jullie eerste Europese tour. Reageert het publiek goed.
Damian: “Op de posters zie je eigenlijk maar drie bands goed staan, en hoewel het publiek weet dat er meer komen spelen, roepen veel mensen dat wij de prettige verrassing van de
avond zijn. Ze hadden niet verwacht dat we ook goed zouden zijn. Ook de andere bands reageren positief. We zijn pré-professioneel en iedereen is blij met hoe alles loopt. De atmosfeer is goed en vriendschappen groeien. Iedereen steunt elkaar. De reacties zijn dus goed. Merchandise verkoopt dus ook goed.”

Zijn jullie het ook met elkaar eens wat dan de beste gig van de tour tot nu toe is?
Martyna: “Voor mij is dat Potsdam. Het publiek reageerde gewoon super goed op ons. De interactie was daar het beste. Wat ik ook op het podium deed, ze reageerden goed. Voor een zanger is dat wel prettig. Zwitserland was ook goed.”

David: “Dat soort publiek geeft ons ook een goed zelfvertrouwen. We leren dus ook veel op deze tour. Zoals hoe je het podium het beste kan gebruiken. We kijken daarvoor ook naar de
andere bands.”

Martyna: “Vandaag was het podium weer wat kleiner, dus we hadden minder ruimte te vullen. In P3 zal alles er anders uit zien dan vanavond. We begonnen ook heel vroeg. De bands na
ons spelen ook alledrie iets langer. Vandaag is dus alles anders.”

De tour heeft als onderwerp “Female Metal Voices” (vrouwlijke metal stemmen voor de niet linguïsten onder ons). Denk je dat de tour anders zou zijn als de zanger ook een man
was?

Martyna: “Dit is een goede tour voor ons omdat iedereen als weet dat er een zangeres is. Het zou niets moeten uitmaken trouwens, maar door dat thema heb je al een selectie in je publiek gemaakt die er voor open staat. Alle bands zijn anders dus de diversiteit is goed. Als we op tournee zouden zijn met Decapitated (was ons aangeboden) hadden we hele andere reacties gehad omdat het publiek meer in de mannelijke metalkant zitten. Dus, ja het zou anders zijn. Natuurlijk.”

Metal is inderdaad nogal gedomineerd door de mannen. Maakt dat het voor jou ook moeilijke om je te manifesteren?
Martyna: “Ja echt wel. Je moet je als het ware twee maal bewijzen in dit genre. Meestal ontmoet je alleen maar mensen die aan je twijfelen. Ze denken dat je bijvoorbeeld gewoon niet zo goed kan zijn als een man en al helemaal niet net zo bruut qua stem. Dat is nogal klote.”

Krijg je dan ook wel eens reacties van die personen dat ze moeten erkennen dat je wel net zo goed en bruut bent?
Martyna: “Ja, gelukkig wel. Dan krijg je reacties als “Ik wist niet dat vrouwen dat (grunt) konden”. Die mensen hebben onder een steen geleefd, want ik ben er niet uniek in.”

Damian: “Dat is natuurlijk in het algemeen gezegd. Vandaag hebben we geheel niet zulke reacties gehad.”

Als we dan even mogen kijken naar jullie teksten. Ze zijn niet simpel en zeker ook niet conventioneel.
Martyna: “Nee? Ik dacht dat ik over vlinders schreef!”

Wat voor soort onderwerpen kies je zoal en waarom eigenlijk?
Martyna: “De EP This Dark Rage (2016) was een conceptalbum, gebaseerd op een echt verhaal van een echt persoon. Ze had de bijnaam “vrouwelijke Dexter” gekregen van de media. Ze vermoordde alleen maar de echt, slechte mannen. Ze was 18 of 19 jaar oud en nam alleen maar diegenen die zich misdragen hadden met kinderen te grazen. Ze lokte de mannen door zich jonger voor te doen en als ze reageerden op haar, vermoordde zij ze. De nummers die we nu aan het schrijven zijn, gaan daar wel op door, maar meer over de mentale gezondheid er van. De donkere kant van de menselijke ziel met ook nogal wat moraal. Het nummer ‘The Mother Of Morality’ gaat bijvoorbeeld over de vraag van moraal. Bij de vrouwelijke Dexter was het nooit duidelijk of ze wel de waarheid sprak. Ze had geëxecuteerd moeten worden, maar had mentale issues. Was ze trouwens alleen de echt slechte mensen aan het doden? Verdiende ze dan wel de doodstraf?”

Hoe kom je aan zulke onderwerpen? Is het een groepsproces?
Martyna: “Ik heb graag teksten waar ik me mee kan uiten op het podium. Teksten waar ik ook in geloof en trots op ben. Maar iedereen mag zich er mee bemoeien. Laatst deed iets de
anderen denken aan Journey…”

Er zijn slechtere vergelijkingen…
Damian: “Voor de EP had ik allerlei onderwerpen naar Martyna gegooid en dan komt zij ook met haar ideeën om dat samen te laten gaan. Nu doet Martyna het meeste en voegen wij soms
wat toe.”

Martyna: “We hebben een groep chat waar we elkaar dus van alles in kunnen sturen. Teksten komen dan dus ook langs. Onze gitarist kwam met het idee voor een tekst over een trypofobie, een fobie voor gaten.”

Is dit omdat je die fobie hebt?
Fiachra: “Nee, Ik hoorde het gewoon en vond het wel wat voor een nummer.”

Martyna, jij bent ook betrokken bij vrouwenrechten. Je hebt paar maanden geleden het muziek festival “Rock 4 Choice” georganiseerd in Ierland met ook veel vrouwen in de bands. Hoe passen die rechten in de metal scene?
Martyna: “Het past prima, want metal gaat over vrijheid. Je schreeuwt je longen uit over de oneerlijkheid van de wereld. Metal heeft nogal wat raakvlakken met punk en dat gaat ook over tegen dingen aanschoppen. Rebellie en anarchie. Het gaat over de dingen waar je je druk over maakt. Ierland heeft bijvoorbeeld geen abortuswet. De toekomstige moeder heeft minder rechten dan het zojuist bevruchte eicelletje. Het kunnen slechts een paar cellen samen zijn en de vrouw mag al niets meer doen. Het kind gaat voor alles. Dat is gewoon bizar.

Denk je dat de vrouwenrechten binnen de metalscene anders zijn dan in de echte wereld?
Martyna: “Het is aan het veranderen, omdat er meer vrouwelijke grunt gebeurt. Er zijn echter genoeg dingen die nog niet goed gaan. Toen ik een band zocht, bleek dat ze vaak geen vrouw wilden. Het zou alles te zacht maken.”

Xerosun bestond inderdaad al toen jij er bij kwam. Wat deed jullie beslissen om Martyna als zangeres te nemen?
Damian: “Er was een conversatie tussen mij en Garth toen ik bij de band kwam. We probeerden een Italiaanse zanger voor onze band die meer power metal deed, maar dat werkte niet voor ons. Ik vroeg me toen af: waarom nemen we geen vrouw? Hij kende haar al en ze kwam bij ons lang. Na de eerste sessie gruntte ze voor de lol en we waren daar nogal van onder de indruk. Zo is zij er bij gekomen.”

De muziek was voor haar komst ook heel anders. Veel meer rock dan metal. Komt die verandering ook door haar?
Martyna: “De muziek was eerst heel anders inderdaad, maar het was een combinatie van vele dingen die hier toe leiden. De jongens wilden allemaal al een tijdje zwaardere muziek maken.”

David: “We zijn allemaal gewoon vrienden en begrijpen elkaar. We hebben dezelfde ideeën. In de bar zouden we ook bij elkaar zijn.”

Martyna: “We luisteren ook vaak naar dezelfde muziek.”

Damian: “Toen ik bij de band kwam (voor Martyna dus) wist de band eigenlijk al dat de muziek anders ging worden. Ik kom ook van een zwaardere achtergrond. Martyna haar vocale technieken gingen daar in verder.”

Martyna: “Het verliep eigenlijk allemaal heel natuurlijk. De elementen pasten gewoon allemaal samen. Fiachra is het enige originele bandlid. Misschien wil hij wat zeggen…”

Fiachra: “Het klopt wat ze zeggen. We zijn nu vijf jaar bezig en het heeft even geduurd voordat we de juiste sound hadden. We evolueren nog steeds, maar dat moet in een band. We hebben allemaal een aandeel in de band en dat is wat voor ons precies werkt.”

Damian: “De EP was ook eigenlijk nogal een experiment. Verschillende stijlen proberen en tonen wat we als band kunnen. Het nieuwe materiaal zal meer consistent zijn.”

Martyna: “De EP was ook een mix van nieuwe en oudere muziek, gemaakt op verschillende momenten in de ontwikkeling.”

Damian: “Alles wat we nu doen is dus veel consistenter. We werken nu ook met de Amerikaanse producent Kris Norris (Scar The Martyr, Darkest Hour en Threat Signal) die ons helpt met de sound. Op die manier hebben we een buitenstaander die er ook even naar kijkt.”

Over 1 week is de tour voorbij. Wat is tot nu toe jullie persoonlijk hoogtepunt?
Fiachra: “Dit interview denk ik…”

Je neus groeit, Pinokkio!!!!
Fiachra: Ik denk de vriendschappen die we hebben gekregen. We zijn nogal nieuw, maar we hadden denk ik geen betere tour kunnen wensen. Dit gaan vrienden voor het leven zijn.”

Martyna: “Ik plaste in een kop, dat was zeer gedenkwaardig. Hij is niet meer te koop trouwens, we hebben het aan een welvarende Hongaar verkocht. Waarschijnlijk heeft hij het ook gedronken. Dat soort dingen gebeuren op een tour. Hier is bijvoorbeeld geen douche. Spartaans dus af en toe.”

Damian: “Voor mij is het de steun die we krijgen van de andere bands. Als een show niet goed gaat komen er altijd positieve kritieken van ze. Er zijn altijd leden aan het kijken. Dat is fantastisch. Dat is extra support omdat het van mensen komt met ervaring. Dat betekent heel veel voor ons.”

Gareth: Ik verwachtte niet de saamhorigheid van de tour. Ik verwachtte dat wij in de ene hoek zouden staan terwijl de anderen in de andere stonden. Er is veel eenheid hier en het voelt
aan als familie. Ik ben blij met de nieuwe vrienden.”

David: “De hele tour is belangrijk. Elke dag leren we wel wat nieuws. Mensen die we ook spreken na de show zijn allemaal zeer vriendelijk. Wij hadden die ervaringen nog niet in Ierland en UK. De optredens toen waren ook allemaal klein en eigenlijk een vorm van armzalig. Nu staan we op grotere podia en praten met zoveel mensen. Het is paradijs.”

Martyna: “Een voorbeeld van leren is bijvoorbeeld “stage craft”. Elke avond zien we hoe de anderen op het podium staan en zich gedragen. Onze shows in Ierland en UK waren op kleinere podia en we bewogen niet zo veel. Dat kon ook niet. Nu doen we dus veel meer allemaal. We krijgen er meer ervaring mee. Voor mij was het fantastisch te zien hoe de anderen bewegen over het podium. Dat komt echt alleen met ervaring. Deze tour doet dat dus met ons. We ontwikkelen, we gebruiken echt onze “space awareness” op het podium.”

Fiachra: “We zijn als band ook echt veel hechter geworden. Alles om het optreden heen zoals op- en afbouwen loopt beter. Mensen zien dat niet, maar voor ons is dat echt merkbaar. De machine werkt nu gewoon veel beter. Ik ga er zelfs vanuit dat dit gevolgen gaat hebben voor het schrijven van ons nieuwe materiaal in november.”

Martyna: “De vriendschap binnen de band is ook groter geworden. Wij zijn niet zoals The Eagles die allemaal in een eigen vliegtuig overal heen vliegen. We zijn gewoon vrienden. We lachen veel vanwege hetzelfde gevoel voor humor. Een tour overleven waar je allemaal in dezelfde bus zit en scheten laat (ik doe dat uiteraard niet) dat kan een band breken, maar ons maakt het hechter.”

Fiachra: “Toen de band begon te groeien over de loop van tijd was ik niet op zoek naar de beste muzikant die er bestaat. Het moest iemand zijn waar ik mee overweg kon. Muzikaliteit etc. was daar ondergeschikt aan. Niet onbelangrijk, maar niet het belangrijkste.”

Is er nog iets dat jullie kwijt willen aan iedereen?
Martyna: “Check onze nieuwste video ‘The Mother Of Morality‘. Degene die het gemaakt heeft (Olga Kuzmenko) is een vriend van de band en heeft meerdere dingen voor ons gedaan, zoals ook de video ‘This Dark Rage‘ (vooral ‘s nachts opgenomen in de Ierse kou). Ze is echt fantastisch, ook tijdens fotoshoots. Ze is belangrijk voor ons. Check haar!

Line-up:
Fiachra Kelly – Gitaar
Gareth Jeffs – Gitaar
Damian Dziennik – Drums
Martyna Halas-Yeates – Zang
David Kuchar – Bass

Links:
Officiële website
Tattoofest
Instagram Female Metal Voices
Website Olga Kuzmenko

Interview geschreven door: Rene van Hoven


Een reactie op Interview – Xerosun

  1. Aan Lode zegt:

    Voor het eerst naar een concert.
    Heb ervan genoten van XEROSUN voor mij een van de betere band .
    Zo niet de beste n zeker kwaliteit geluid.

    Op avond gehad.

Geef een reactie